SAMAEL

 

Szwajcara to nie tylko malownicze krajobrazy alpejskich szczytów, mleczna czekolada, banki czy sztuka HR Gigera…

Metalowa scena tego kraju może nie była tak wielka, jak miało to miejsce w Germanii, zrodziła jednak kilka znakomitych zespołów, które na stałe zaznaczyły swoją obecność na mapie muzycznego świata: KROKUS, HELLHAMMER/ CELTIC FROST, MESSIAH, CORONER, CARRION, EXCRUCIATION, to tylko kilka z nich.

 

 

Na pewno do tego grona powinniśmy zaliczyć również SAMAEL, o którym pragnę skreślić słów kilka.

            Początki SAMAEL sięgają roku 1987, kiedy to dwóch braci Xy i Vorph postanawiają założyć dwuosobowy band wykonujący mroczny Black Metal mocno inspirowany Hellhammer. W tym składzie SAMAEL nagrywa w 1988 roku swoje pierwsze demo Into the Infernal Storm of Evil. Chwilę potem, jeszcze w tym samym roku ukazuje się kolejna taśma zatytułowana Macabre Operetta.

            Nazwa SAMAEL powoli zaczyna być rozpoznawalna w Podziemiu. Zachęcony tym faktem duet decyduje się uderzyć po raz trzeci i wydać kolejną taśmę zatytułowaną Medieval Prophecy. Obok autorskich utworów, na demo znajduje się cover HELLHAMMER – The Third of the Storms (Evoked Damnation), a z czasem materiał trafił na winylową 7”EP o tym samym tytule.

            Chwilę po wydaniu tego singla SAMAEL trafia na festiwal S'thrash'ydło w Ciechanowie, by zagrać po raz pierwszy w Polsce koncert w dwuosobowym składzie. Jest to dla nas całkowite novum – wcześniej nikt nie grał w tak okrojonych osobowo składach. Sama muzyka bardzo szybko zaskarbiła sobie wdzięczność publiczności, która od razu pokochała ten band. Jej mroczny charakter wynagradzał brak umiejętności zespołu, który preferował muzyczny minimalizm.

            Zanim SAMAEL podpisał kontrakt z nowo powstałym francuskim labelem Osmose Productions, zespół wypuszcza kolejną taśmę demo From the Dark to Black, na której znalazły się trzy premierowe numery, w tym jeden instrumentalny.

 

            18 sierpnia 1990 roku, w drugi dzień festiwalu S'thrash'ydło SAMAEL ponownie nawiedza Zamek Książąt Mazowieckich. Tym razem już w składzie trzyosobowym. Obok SAMAEL występuje na tej edycji festiwalu francuski LOUDBLAST oraz ówczesna elita naszej krajowej sceny: VADER, IMPERATOR, MAGNUS, ARMAGEDON, BLOODLUST, HAZAEL, VIOLENT DIRGE, ALASTOR, MORTUARY, THANATOS, NECROPHOBIC, DRAGON, SMIRNOFF. I tym razem SAMAEL jest niezwykle ciepło przyjęty, szalejąca pod sceną publiczność była chyba dla Szwajcarów ogromnym zaskoczeniem, mimo iż rok wcześniej band został tu również gorąco przyjęty przez maniaków.

            Co prawda zespół był już po sesji nagraniowej Worship Him, ale materiał jeszcze fizycznie się nie ukazał – album trafia na półki sklepowe dopiero 1 kwietnia 1991 roku. Co ciekawe, album został nagrany w dwuosobowym składzie Vorphalack — Gitara/wokal/Bass oraz Xytraguptor — perkusja i instrumenty klawiszowe.

            Na koncercie w Ciechanowie SAMAEL zaprezentował na scenie kilka nowych numerów, a publiczność oszalała na ich punkcie. Kilku szczęśliwców dostało od zespołu 7”EP Medieval Prophecy wraz z koszulkami z Worship Him, które muzycy przywieźli ze sobą. Owa epka w tamtym czasie była ogólnie dostępna, w tej chwili osiąga na Discogs spore kwoty.

            Z czasem SAMAEL w naszym kraju stał się niezwykle popularnym zespołem i choć muzyka przeszła kilka transformacji, zawsze, kiedy nawiedzali nasz kraj, mieli tu oddaną publikę.

            Worship Him to niezwykle udane i bardzo kultowe dzieło. Jedno z pierwszych wydawnictw sygnowanych logo Osmose Productions. Na zawsze zapisało się jako jedno z najbardziej Diabelskich dzieł w historii gatunku. Zawartość tego albumu po dzisiejszy dzień poraża swoim ascetycznym charakterem i choć jest to niezwykle prosta muzyka, niesie w sobie ogromny ładunek emocji, porażając przy tym swoim mrokiem. Pamiętam, kiedy po raz pierwszy usłyszałem Sleep of Death, Knowledge of the Ancient Kingdom, The Black Face czy choćby tytułowy Worship Him – było to jedyne w swoim rodzaju przeżycie. Każdy z tych utworów był tak przesączony Diabłem, że szok. Niewiele albumów lat 80. było tak osnute mrokiem i tajemniczością. BATHORY, HELLHAMMER, CELTIC FROST, to nieliczne zespoły, którym udała się ta sztuka. Wszystkie z wymienionych kapel nosiły w sobie ten mroczny pierwiastek, który dodawał muzyce tajemniczości. Było w tym coś zniewalającego, mrok sączył się tu nieustannie. Na pewno było to interesującym doświadczeniem dla słuchacza. Dlatego muzyka zawarta na trzech pierwszych albumach SAMAEL miała tak potężną siłę oddziaływania. Z czasem zespół przemianował ten Czarci pierwiastek na coś kosmicznie nieokreślonego.

            Czy zespół obrał później dobry kierunek, można by było polemizować. Choć mówi się o gustach, że nie powinno się z nimi dyskutować. Tak czy inaczej, ich korzenie wywodzą się z Black Metalowego nurtu. Wielu z Was po Ceremony of Opposites nie do końca utożsamia się z tym, co ten band stworzył po 1994 roku. Mogę to zrozumieć, bo nie jestem fanem elektroniki. Poza tym muzyka obdarta z okultystycznej otoczki straciła dla mnie atrakcyjność. Dopóki SAMAEL nosił w sobie znamiona Mroku, był tajemniczy a przez to bardzo pociągający. Nagle ich muzyka powędrowała w zupełnie inne rejony, eksplorując zupełnie inne obszary muzycznej ekspresji, z każdym kolejnym albumem zatracając pierwotną siłę.

            Nie ukrywam, że najczęściej wracam do debiutu SAMAEL. Owszem, Blood Ritual oraz Ceremony of Opposites traktuję z szacunkiem, choć największym sentymentem darzę Worship Him. Może dlatego, że jest to surowe, proste granie, za to z ogromnym ładunkiem emocji i mroku. Słychać w tej muzyce ogromne oddanie i pasję, nic tu nie jest udawane, to proste i szczere do bólu granie – może właśnie dlatego dla mnie tak ujmujące.

NecronosferatuS

 

baa222

 


 

 

 

Informacje o wydajności

Application afterLoad: 0.001 seconds, 0.44 MB
Application afterInitialise: 0.023 seconds, 2.77 MB
Application afterRoute: 0.029 seconds, 3.44 MB
Application afterDispatch: 0.060 seconds, 7.47 MB
Application afterRender: 0.066 seconds, 7.71 MB

Zużycie pamięci

8161232

Zapytań do bazy danych: 12

  1. SELECT *
      FROM jos_session
      WHERE session_id = '0ed4qs4aqpv87hl4lsm2shumn7'
  2. DELETE
      FROM jos_session
      WHERE ( time < '1720037409' )
  3. SELECT *
      FROM jos_session
      WHERE session_id = '0ed4qs4aqpv87hl4lsm2shumn7'
  4. UPDATE `jos_session`
      SET `time`='1720038309',`userid`='0',`usertype`='',`username`='',`gid`='0',`guest`='1',`client_id`='0',`data`='__default|a:7:{s:15:\"session.counter\";i:2;s:19:\"session.timer.start\";i:1720038309;s:18:\"session.timer.last\";i:1720038309;s:17:\"session.timer.now\";i:1720038309;s:22:\"session.client.browser\";s:103:\"Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)\";s:8:\"registry\";O:9:\"JRegistry\":3:{s:17:\"_defaultNameSpace\";s:7:\"session\";s:9:\"_registry\";a:1:{s:7:\"session\";a:1:{s:4:\"data\";O:8:\"stdClass\":0:{}}}s:7:\"_errors\";a:0:{}}s:4:\"user\";O:5:\"JUser\":19:{s:2:\"id\";i:0;s:4:\"name\";N;s:8:\"username\";N;s:5:\"email\";N;s:8:\"password\";N;s:14:\"password_clear\";s:0:\"\";s:8:\"usertype\";N;s:5:\"block\";N;s:9:\"sendEmail\";i:0;s:3:\"gid\";i:0;s:12:\"registerDate\";N;s:13:\"lastvisitDate\";N;s:10:\"activation\";N;s:6:\"params\";N;s:3:\"aid\";i:0;s:5:\"guest\";i:1;s:7:\"_params\";O:10:\"JParameter\":7:{s:4:\"_raw\";s:0:\"\";s:4:\"_xml\";N;s:9:\"_elements\";a:0:{}s:12:\"_elementPath\";a:1:{i:0;s:75:\"/var/www/clients/client10/web69/web/libraries/joomla/html/parameter/element\";}s:17:\"_defaultNameSpace\";s:8:\"_default\";s:9:\"_registry\";a:1:{s:8:\"_default\";a:1:{s:4:\"data\";O:8:\"stdClass\":0:{}}}s:7:\"_errors\";a:0:{}}s:9:\"_errorMsg\";N;s:7:\"_errors\";a:0:{}}}'
      WHERE session_id='0ed4qs4aqpv87hl4lsm2shumn7'
  5. SELECT *
      FROM jos_components
      WHERE parent = 0
  6. SELECT folder AS type, element AS name, params
      FROM jos_plugins
      WHERE published >= 1
      AND access <= 0
      ORDER BY ordering
  7. SELECT MAX(time) 
      FROM jos_vvcounter_logs
  8. SELECT m.*, c.`option` AS component
      FROM jos_menu AS m
      LEFT JOIN jos_components AS c
      ON m.componentid = c.id
      WHERE m.published = 1
      ORDER BY m.sublevel, m.parent, m.ordering
  9. SELECT template
      FROM jos_templates_menu
      WHERE client_id = 0
      AND (menuid = 0 OR menuid = 13)
      ORDER BY menuid DESC
      LIMIT 0, 1
  10. SELECT a.*, u.name AS author, u.usertype, cc.title AS category, s.title AS section, CASE WHEN CHAR_LENGTH(a.alias) THEN CONCAT_WS(":", a.id, a.alias) ELSE a.id END AS slug, CASE WHEN CHAR_LENGTH(cc.alias) THEN CONCAT_WS(":", cc.id, cc.alias) ELSE cc.id END AS catslug, g.name AS groups, s.published AS sec_pub, cc.published AS cat_pub, s.access AS sec_access, cc.access AS cat_access 
      FROM jos_content AS a
      LEFT JOIN jos_categories AS cc
      ON cc.id = a.catid
      LEFT JOIN jos_sections AS s
      ON s.id = cc.section
      AND s.scope = "content"
      LEFT JOIN jos_users AS u
      ON u.id = a.created_by
      LEFT JOIN jos_groups AS g
      ON a.access = g.id
      WHERE a.id = 1895
      AND (  ( a.created_by = 0 )    OR  ( a.state = 1
      AND ( a.publish_up = '0000-00-00 00:00:00' OR a.publish_up <= '2024-07-03 20:25:09' )
      AND ( a.publish_down = '0000-00-00 00:00:00' OR a.publish_down >= '2024-07-03 20:25:09' )   )    OR  ( a.state = -1 )  )
  11. UPDATE jos_content
      SET hits = ( hits + 1 )
      WHERE id='1895'
  12. SELECT id, title, module, position, content, showtitle, control, params
      FROM jos_modules AS m
      LEFT JOIN jos_modules_menu AS mm
      ON mm.moduleid = m.id
      WHERE m.published = 1
      AND m.access <= 0
      AND m.client_id = 0
      AND ( mm.menuid = 13 OR mm.menuid = 0 )
      ORDER BY position, ordering

Wczytane pliki języka

Nieprzetłumaczone frazy - tryb diagnostyczny

Brak

Nieprzetłumaczone frazy - tryb projektanta

Brak